Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego i Miejskiego w
Gdańsku-Przeróbce, Sp.o.o. – zlokalizowane na Wyspie Portowej w Gdańsku
przedsiębiorstwo, specjalizujące się m.in. w naprawie taboru szynowego
(lokomotywy elektryczne, spalinowe, wagony towarowe) i podzespołów do pojazdów
szynowych.
Zakłady powstały w 1910 jako Eisenbahn-Hauptwerkstatt
Danzig-Troyl (Główny Warsztat Kolejowy Gdańsk-Trojan), w skrócie: EHW
Danzig-Troyl.
Zakłady wyposażono w największe na Pomorzu Gdańskim hale
przemysłowe – np. hala napraw wagonów ma rozmiary 251×103 m, zaś napraw
lokomotyw ok. 166×102 m.
Po zakończeniu I wojny światowej, na mocy artykułu nr 107
traktatu wersalskiego, w 1922 zakłady wraz z dawną Stocznią Cesarską w Gdańsku
przekazano na 50 lat w bezpłatną dzierżawę nowo utworzonej międzynarodowej
spółce International Shipbuilding & Engineering Co Ltd, używającej też
nazwy Danziger Werft und Eisenwerkstatten AG z 20% udziałem kapitału polskiego
(reprezentowanym przez Bank Handlowy w Warszawie), 20% Wolnego Miasta Gdańska
(Danziger Privat AG), 30% W. Brytanii (fabrykę wagonów Cravens Ltd) i 30%
Francji (Gdańską Grupę Przemysłową Groupement Industriel pour Danzig).
W okresie II wojny światowej zakładami zarządzały Koleje
Rzeszy Niemieckiej.
Po wyzwoleniu w 1945 zakłady nosiły nazwę Warsztatów
Głównych Gdańsk-Trojan, Warsztatów Kolejowych PKP, od 1952 Zakładów Naprawczych
Taboru Kolejowego. Pierwszym dyrektorem był w 1945 Aleksander Bader. Był okres,
że zakłady zatrudniały ponad 3000 pracowników.
Obecnie naprawy taboru odbywają się jedynie w jednej hali,
zaś pozostałą powierzchnię dzierżawi cały szereg firm m.in. producent jachtów.
Lata 1923-1924 |
Stan obecny - sierpień 2013
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz